Pagina principală Pro Arad: Forum Ortodox - arhiva Motto: Cât asculti de Dumnezeu, atât asculta si Dumnezeu de tine
Parintele Arsenie Boca    

Pro Arad: Forum Ortodox - arhiva
Dăruind vei dobândi

  Întrebări frecventeÎntrebări frecvente   CăutareCăutare   Lista membrilorLista membrilor   Grupuri de utilizatoriGrupuri de utilizatori   ÎnregistrareÎnregistrare 
  Regulament Regulament    ProfilProfil    Autentificare pentru mesaje privateAutentificare pentru mesaje private   IntrareIntrare 


Pagina principală Pro Arad: Forum Ortodox - arhiva » Pastorale » Fragmente din Pastorala PS Timotei al Aradului -Crăciun 2005
Acest forum este închis, nu se pot scrie, crea, răspunde sau modifica subiecte  Acest subiect este închis, nu puteti posta mesaje Subiectul anterior :: Subiectul următor 
Fragmente din Pastorala PS Timotei al Aradului -Crăciun 2005
MesajTrimis: Vin Dec 30, 2005 9:59 pm Răspunde cu citat (quote)
Stefan
 
Data înscrierii: 16 Feb 2003
Mesaje: 735
Locație: România


Citat:
Vrednicia omului: Din Pastorală la Nasterea Domnului
Timotei, Episcop al Aradului
Sambata 24 Decembrie 2005

Sărbătoarea Crăciunului, la cumpăna anilor, adică la sfârsitul unuia si începutul altuia îsi răsfrânge lumina si asupra sensului numărului fiecăruia pentru curgerea vietii. Anul 2005 al mântuirii, ca număr este multiplul ultimei cifre, rotunde sau de hotărnicie, jumătate din ceea ce reprezintă un deceniu, acesta însusi simbol al zecilor de ani însemnati pentru mileniul intrat în calcul. Numărul ca atare este la mijlocul unitătilor adică a cifrelor de la unu până la nouă, indicând astfel unitatea si centrul, ordinea si perfectiunea , echilibrul si armonia; de aci devenind si simbol pentru fiinta umană aceasta la rândul ei un microcosmos, reprezentând totalitatea lumii sensibile prin cele cinci simturi sau mijloace de percepere a mediului înconjurător, întelegând si pe cele ce obisnuit scapă în mod natural acestora, adică ve-derea celor nevăzute, auzirea celor tainice,mireasma, gustarea si atingerea celor sfinte. Corespondenta ce se observă cu cele câte cinci degete ale mâinilor, indicând puterea de cuprindere, lucrare si stăpânire, ca si aceea de închinare sau binecuvântare sub pecetea Sfintei Cruci, întregeste imaginea a ceea ce înseamnă unitatea omului si a lumii în mâna lui Dumnezeu. Istoria religiilor ca si a civilizatiei umane înregistrează multiple alte tâlcuiri ale acestui număr si care în totalitate îi conferă o sacralitate aparte, ce se impune oricui, la loc de cinste fiind Decalogul sau Cele zece porunci dumnezeiesti. De retinut însă, ca edificator faptul că numărul mentionat sau multiplul lui se găseste în datele importante din istoria mântuirii si a lumii, precum si în calendarul crestin ortodox, ca de pildă Bunavestire – la 25 martie, Crăciunul – la 25 decembrie, începutul postului Nasterii Domnului – la 15 noiembrie cu cele 40 de zile ale duratei, Cincizecimea sau Rusaliile, ca dată a întemeierii Bisericii. Nasterea Mântuitorului este datată de la facerea lumii la anul 5509,după Constantinopol ;iar de la fondarea Romei în anul 753, cu posibile greseli de calcul de până la 5 ani.



Nu ar fi lipsit de inters să se arate că,în acest cadru cercetările stiintifice în domeniul astronomiei si geologiei stabilesc, ca vârstă pentru sistemul solar si scoarta pământului cinci până la zece miliarde de ani. Apoi, ca cifră comparativă atât pentru cele lumesti cât si duhovnicesti, este ilustrativă afirmatia apostolului neamurilor, Sf.Pavel care zice:” În biserică vreau să grăiesc cinci cuvinte cu mintea mea, ca să învăt si pe altii, decât zece mii de cuvinte într-o limbă străină.” De asemenea că, pentru arătarea multiplelor nevoi ale vietii materiale si spirituale se recurge la tâlcul celor cinci pridvoare pentru suferinzi ale scăldătorii Vitezda, apoi a minunii înmultirii celor cinci pâini în pustiu spre săturarea a cinci mii de bărbati ,poate si a altor cinci mii de femei si copii, cum precizează tălmăcitorul si care respectau rânduirea în cete de câte o sută si câte cincizeci, precum si al parabolei despre cele zece fecioare, dintre ele cinci întelepte, iar cinci nepregătite pentru nunta mistică sau comuniunea cu Mirele ceresc; la fel al pildei talantilor,unde cel cu cinci a dobândit îndoit prin râvnă. De fapt cei ce în desertăciunea lumii acesteia, urmează cuvântul vesnic a lui Dumnezeu sunt îndestulati din darurile ceresti care întretinând virtutile în fiinta lor,îi fac vrednici împărătiei sfinte.



Iubiti frati si surori în Hristos Domnul



Harul dumnezeiesc întărind râvna pentru conlucrare din partea omului îl face pe acesta vrednic de Dumnezeu. De aceea si Fiul lui Dumnezeu s-a Întrupat pentru a dovedi si măretia omului aceea că frumusetea chipului după care a fost creat garantează atingerea perfectiunii si asemănării cu Creatorul. Prin această unire omul se înoieste primind tărie sfântă în lucrarea la care a fost chemat.Se află aici legătura cu taina Nasterii Mântuitorului, după cuvântul apostolului :” Dacă prin greseala unuia moartea a împărătit printr-unul, cu mult mai mult cei ce primesc prisosinta harului si a darului dreptătii vor împărăti în viată prin Unul Iisus Hristos... iar unde s-a înmultit păcatul a prisosit harul; pentru că precum a împărătit păcatul prin moarte,asa si harul să împărătească prin dreptate spre viata vesnică,prin Iisus Hristos, Domnul nostru” Asa se întâlneste harul cu natura, dacă întelegem prin cea din urmă pe cea adevărat umană, deschisă dialogului cu Dumnezeu si urcând în El spre plinirea ei. În relatia constientă si voluntară a fiintei umane cu Dumnezeu, datorită sufletului înrudit cu Dumnezeu,stă chipul lui Dumnezeu în om .) După cum arată un teolog problema omului este în acelasi timp si problema comuniunii lui cu Dumnezeu. În această dimensiune îndreptarea vietii Mântuitorului spre om corespunde cu îndreptarea ei spre Dumnezeu. Omul stie că numai prin deschiderea accesului la Dumnezeu se va mântui. Toată existenta Mântuitorului,de la nastere până la moarte si după înviere stă sub semnul acestei comunicări a iubirii depline a lui Dumnezeu spre om, dar si a iubirii omului către Dumnezeu. Hristos Domnul devine astfel capătul tuturor drumurilor lui Dumnezeu către lume, în El împlinindu-se si năzuinta profundă a omului după comuniunea cu Dumnezeu, ca si cu semenul si, prin aceasta dorirea vietii vesnice, care nu poate fi alta decât cea în iubirea desăvârsită. Fiul lui Dumnezeu se umanizează fără a înceta să fie Dumnezeu, ci devenind ipostasul firii omenesti. Prin aceasta îsi însuseste modurile omenesti de gândire si de sensibilitate spre a le transfigura sau umaniza până la capăt si a le îndumnezei. Unitatea persoanei lui Hristos Iisus în cele două firi – dumnezeiască si omenească are un sir de consecinte sau implicatii prin care se asează si mai mult în lumină,subliniind urmările mântuitoare ale întrupării Cuvântului îndreptate întâi spre firea omenească impropriată,apoi spre toti prin relatia intimă în care e pus omul cu Dumnezeu. Un rost deosebit în acest cadru îl au simturile prin care omul percepe lumea obiec-telor si a fiintelor iar prin întelegerea asociată cu ele le sesizează întelesurile si intră în comunicare. Credinciosul cuprinde astfel în simtirea lui nu numai cele ce se petrec înlăuntrul său, ci si cele ce cad sub simturi, dar prin cugetarea lui lucrătoare cunoaste organizarea lucrurilor într-un mod corespunzător si posibilitatea utilizărilor drepte. Se impune asadar curătirea simturilor pentru înaintarea în viata spirituală.La desăvârsirea penetrării trupului de către suflet si prin suflet de către Dumnezeire si la împlinirea deplină a rostului trupului ca mediu de răspândire a luminii dumnezeiesti în lumea văzută sau de transfigurare a acesteia a ajuns trupul omenesc în Hristos Domnul. S-a arătat si prin aceasta rolul suprem la care e chemată fiinta omenească întreagă si purtătorii ei, în unire cu Fiul lui Dumnezeu, făcut ipostas al firii omenesti. La acestea se armonizează si versurile de colindă:



„Colo-n sus si mai în sus,/ Coboară Domnul Iisus,/ Prunc Dumnezeiesc frumos/ Care din iad ne-a scos/ Si la cer ne-a ridicat / Iertându-ne de păcat.



Zilele de sărbătoare pentru biserică si lume sunt pentru toti credinciosii prilejuri de-a încerca un bilant material si spiritual,îndemnând la cumpătarea în toate.Pruncul sfânt îndeamnă la crestere duhovnicească prin dobândirea gândirii si simtirii pe care Domnul însusi a avut-o,după cum se exprimă apostolul. În vechea lege călăuzitoare totodată spre cea nouă tot al cincizecilea an era socotit ca sfânt, la jumătate de secol,în care însiruire desigur că cel de-al cincilea reprezintă o zeciuială pentru împliniri ce însele chezăsuiesc pe cele următoare.La ceasul în care facem bilantul primilor ani ai mileniului sau secolului nostru, ratiunea si simtirea dau speranta unui viitor sub binecuvântare divină, la care trebuie să răspundem cu sporită strădanie spre sfintire si solidaritate. Viata lumii întregi, cea continentală si mai ales a tării, cere crestinilor contributia pe care au dovedit-o constant potrivit învătăturii Mântuitoru-lui. Chiar anul ce se încheie Biserica Ortodoxă Română a subliniat momentele de culme ale istoriei sale, înscriind altele noi, între care canonizările de sfinti români, care arată odată mai mult vrednicia omului în a se face părtas răsplătirii ceresti pentru osârdia spre desăvârsire. Episcopia Aradului ilustrând munca depusă îndeosebi prin înăltarea noii catedrale,ca si altor biserici monumentale,având în frunte pe cele din Municipiul Deva si Hunedoara, întâmpină Anul Nou cu amuntarea celor trei veacuri de existentă documentară în orasul de pe Mures.Multumind lui Dumnezeu pentru ajutorul Său, Îl implorăm si pe mai departe făcând urare sfântă tuturor pentru zilele de praznic, spre deplină bucurie în Tatăl, Fiul si Sfântul Duh. Amin.



Sursa: http://adevarul.arad.ro/articole.php?artID=7&dID=11848&din=2005-12-24
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Fragmente din Pastorala PS Timotei al Aradului -Crăciun 2005
  Pagina principală Pro Arad: Forum Ortodox - arhiva » Pastorale
Puteți crea un subiect nou în acest forum
Puteți răspunde la subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Data este GMT + 3 Ore  
Pagina 1 din 1  

  
  
 Acest forum este închis, nu se pot scrie, crea, răspunde sau modifica subiecte  Acest subiect este închis, nu puteti posta mesaje  



Powered by phpBB © 2001-2005 phpBB Group
Style by Vjacheslav Trushkin and modified by Petru Jigorea
Versiune în limba română: Romanian phpBB
Vizitati si:

Manastirile Athosului si Meteorele
eXTReMe Tracker