Pagina principală Pro Arad: Forum Ortodox - arhiva Motto: Cât asculti de Dumnezeu, atât asculta si Dumnezeu de tine
Parintele Arsenie Boca    

Pro Arad: Forum Ortodox - arhiva
Dăruind vei dobândi

  Întrebări frecventeÎntrebări frecvente   CăutareCăutare   Lista membrilorLista membrilor   Grupuri de utilizatoriGrupuri de utilizatori   ÎnregistrareÎnregistrare 
  Regulament Regulament    ProfilProfil    Autentificare pentru mesaje privateAutentificare pentru mesaje private   IntrareIntrare 


Pagina principală Pro Arad: Forum Ortodox - arhiva » Pastorale » Pastorala de Pasti a PS Timotei al Aradului (fragmente)
Acest forum este închis, nu se pot scrie, crea, răspunde sau modifica subiecte  Acest subiect este închis, nu puteti posta mesaje Subiectul anterior :: Subiectul următor 
Pastorala de Pasti a PS Timotei al Aradului (fragmente)
MesajTrimis: Lun Apr 12, 2004 8:27 pm Răspunde cu citat (quote)
Stefan
 
Data înscrierii: 16 Feb 2003
Mesaje: 735
Locație: România


Citat:
Hristos a Inviat!
Aceasta marturisire fundamentala a crestinatatii, rostita sau cantata, primeste prin sunetele patrunzatoare ale clopotelor de Inviere, sporita incarcatura emotionala, ce copleseste cu dar pe oricare credincios.
In minte staruie versul religios-polular "Hristos din morti a inviat / Si lumea-ntreag-a luminat / Lin clopotele au sunat // Hristos a inviat".
De asemenea si cele ale poetului "Ca dintr-un clopot cristalin // Numele Tau, Iisuse, // In sufletul meu suna lin // Cu armonii nespuse. // Numele Tau dumnezeiesc, // Cu clopotul ce bate, // In armonii care sporesc // Rasuna peste toate".
Dupa slujba Prohodului Domnului in tacerea asternuta pentru reculegere adanca si marturisire sincera, aceasta intrerupta la ceasurile prevazute doar de ritmul regenerator al rugaciunilor si cantarilor dumnezeiestilor slujbe, sustinut pe alocuri de cel al loviturilor de toaca, amintind pe cele ale patimirilor Mantuitorului, culminand cu ale ciocanelor in piroanele rastignirii sau ale infingerii crucii in stanca Golgotei, clopotele invierii trezesc fiinta omeneasca la o viata noua, aducand o adiere de dincolo de lume.
Si parca insusi clopotul graieste astfel "Cu-acelasi glas de e botez, de-i moarte // In dangat lung si larg, cand plin, cand frant // De peste zari, din cer, de mai departe // Eu va aduc tot cerul pe pamant".
De la indemnul imnului heruvimilor, din randuiala Sambetei cele mari si anume "Sa taca tot trupul omenesc si sa stea cu frica si cu cutremur si nimic pamantesc intru sine sa nu gandeasca, fiindca Imparatul imparatilor si Domnul domnilor vine sa Se jertfeasca si sa Se dea mancare credinciosilor", ascultam pe cel al cantarii de la slujba Invierii "Alergati si vestiti lumii ca s-a sculat Domnul, omorand moartea, ca este Fiul lui Dumnezeu, Cel ce a mantuit neamul omenesc".
Glasurile oamenilor parca sunt amplificate de cele ale clopotelor in unde sonore propagate la nesfarsit.
Clopotele transmit starile sufletesti ale celor pe care-i reprezinta, acestea fiind percepute de ascultatorii preveniti, ei insisi miscati sau leganati de dangate intre simtirile de la leaganul copilariei nevinovate pana la freamatele varstelor implinite, cautandu-si echilibrul dorit, peste orice oscilatie.
Intre om si clopot se stabileste astfel o legatura binefacatoare, care face mai auzit glasul constiintei, al rugaciunii lucratoare prin tot ce raspunde cuvantului si vointei lui Dumnezeu.
Iar aceasta intr-o masura care lasa impresia ca insusi clopotul se substituie omului sau macar il slujeste cu precadere in cele spirituale.
Istoria bisericeasca lasa a intelege ca, atunci cand a amutit glasul clopotelor, a suferit si viata religioasa.
Au fost vremuri cand clopotele smulse din clopotnita au fost transformate in arme de distrugere.
Continua retopire, pana la o intarziata refacere si reasezare in turle a devenit si un semn al transformarilor si edificarii fiintei umane.
Unele au fost ascunse de crestini, sub pamant sau ape, pentru a fi sustrase profanarii, dar dangatul lor neintrerupt a rasunat in adancul cugetelor.
La vreme de afirmare insa, iesind la lumina si-au urmat intocmai misiunea, ca si oamenii chemarea-i staruitoare.
Multe se cunosc, verbal sau in scris despre clopot, dar in mare parte sub aspectul practic sau tehnic.
Aceasta intrucat folosirea sa se inscrie pe o scara larga, nu doar in latura religioasa. Chiar in stare de repaus existenta sa, fie sub forma de clopotel, in uzul obisnuit casnic, scolar sau de serviciu, dar si cel de mare greutate, pentru institutii sau locuri memoriale evoca trezire, vigilenta sau priveghere, atentie sau luare aminte, timp si spatiu.
El simbolizeaza insusi simtul auzului, al perceperii sunetului care este reflectarea freamatului initial, la fel, revelatia dumnezeiasca insasi, criteriul ritmului ca si al armoniei universale, ascultarea legii divine si Cuvantului lui Dumnezeu, avand putere purificatoare si alungand duhurile rautatii.
Un imn al Sfintelor Pasti arata ca "Praznuim omorarea mortii, sfaramarea iadului si incepatura altei vieti vesnice... Clopotul da rezonanta cantarii de biruinta, acoperind vacarmul prabusirii "portilor de arama", ca simbol al puterii raului. Astfel confirma maiestuos cu imnograful: "Astazi este mantuirea lumii, ca a inviat Hristos, ca Cel a atotputernic".
Slujba Invierii Domnului aduna la biserica pe credinciosi, pentru ca acestia retraind inteaga istorie a mantuirii, sa inalte cu evlavie rugaciune de lauda, multumire si cerere pentru innoirea vietii si dobandirea vesniciei.
Totodata se reia si istoria Bisericii, cu suferintele si biruintele ei.
In glasuirile impreuna ale oamenilor si clopotelor se aud deslusit si cele de dincolo de lume, adica ale corurilor inaintasilor facuti vrednici sa devina cetateni ai Bisericii triumfatoare, din ceruri.
Undele propagate de la o biserica sau localitate la alta, intaresc desigur comunitatea obstiilor crestine facandu-le sa traiasca mai intens viata in Hristos.
Multe biserici noi aud pentru prima oara, tocmai la aceasta sarbatoare a sarbatorilor, clopotele dobandite prin jertfelnicia celor ce intra si se roaga, intre acestea numarandu-se si viitoarea catedrala aradeana.
Iar credinciosii de aici, impreuna cu cei din intreaga tara si chiar de peste hotare, incearca de pe acum simtamantul mangaietor de-a auzi pana in adancul fiintei freamatul clopotelor viitoarei Catedrale a mantuirii neamului ce se va inalta in Bucuresti si sub stresina careia odihneste eroul necunoscut, pregatit pentru desteptare, cand nevoia ar cere, precum Luceafarul poeziei romanesti visa sa faca Sfantul Voievod al Moldovei, la principala ctitorie stefaniana.
Intr-adevar sunt indeobste cunoscute versurile eminesciene, ce incadreaza tremurul dangatului din tinda istoricei manastiri: "Stefane, Maria Ta, // Tu la Putna nu mai sta, // Las-Arhimandritului // Toata grija schitului // Lasa grija Sfintilor // In sama parintilor, // Clopotele sa le traga // Ziua-ntreaga, noaptea-ntreaga, // Doar s-a-ndura Dumnezeu // Ca sa-ti mantui neamul tau!"
Anul acesta, la comemorarea a jumatate de mileniu de la trecerea in vesnicia sfintilor a marelui Domnitor se pot vedea in plina lumina fauririle sale, nu numai pentru poporul sau, ci si pentru batranul continent european. Clopotele bisericilor si manastirilor pe care le-a inaltat dupa fiecare victorie in apararea pamantului stramosesc se aud si astazi pretutindeni, indemnand la pace si infratire.
Intr-o lume nelinistita din pricina zgomotelor de multe feluri sau multumii zvonurilor si sunetelor discordante, se cere tot mai mult ascultat glasul Bisericii.
Clopotul de Pasti indeamna la luare aminte. Bisericile si confesiunile crestine sunt chemate sa faca mai mult auzite clopotele pentru Inviere care uneori prind a bate in mod supranatural, ca in istorisirile pioase.
Providenta a randuit, ca de aceasta data la Sfintele Pasti toate clopotele crestinatatii sa sune laolalta, intr-o atmosfera ecumenica prilej de mare bucurie, dar si de cugetare adanca asupra responsabilitatii comune fata de viata omenirii.
De Sfintele sarbatori, obisnuit, pe langa iconitele purtatoare de binecuvantari intre cei apropiati, odata cu urarile cuvenite sa folosesc si felicitarile cu imaginea clopotelor.
In aceasta cuprindere generala, nutrim certitudinea ca felicitarile pascale vor fi insotite si de glasul clopotelor de Invierea Domnului, cu spor de daruri duhovnicesti, spre marirea lui Dumnezeu Tatal si Fiul si Sfantul Duh. Amin.

† TIMOTEI EPISCOP AL ARADULUI


Citat de la: http://www.virtualarad.net/news/2004/va_news_ro.htm.

Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Pastorala de Pasti a PS Timotei al Aradului (fragmente)
  Pagina principală Pro Arad: Forum Ortodox - arhiva » Pastorale
Puteți crea un subiect nou în acest forum
Puteți răspunde la subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Data este GMT + 3 Ore  
Pagina 1 din 1  

  
  
 Acest forum este închis, nu se pot scrie, crea, răspunde sau modifica subiecte  Acest subiect este închis, nu puteti posta mesaje  



Powered by phpBB © 2001-2005 phpBB Group
Style by Vjacheslav Trushkin and modified by Petru Jigorea
Versiune în limba română: Romanian phpBB
Vizitati si:

Manastirile Athosului si Meteorele
eXTReMe Tracker